Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jana Nix: Každý porod má své tempo

Dlouhý porod je obvykle vnímán jako problém, přestože třeba probíhá bez potíží. Domarodička Jana Nix rodila celé dva dny, ve vlastním tempu a režii. Na konci této dlouhé cesty ji čekalo zdravé a čilé miminko. Štěstí?

Anebo výsledek sebedůvěry a práce s vlastní psychikou? Třetí z řady zpovědí se ženami rodícími doma.

 

Jani, obligátní otázka: proč porod doma?

Protože spousta psychologů a lidí, kteří se zabývají psychikou člověka tvrdí, jak výrazně ovlivňuje způsob příchodu člověka na svět jeho život, povahu atd. a já v tohle prostě věřím. Chtěla jsem tedy svému dítěti zařídit co nejpříjemnější a nejintimnější zážitek a tyto mé potřeby nesplňovalo žádné zařízení v naší zemi, s výjimkou mého domova.

 

Nebála jsi se porodu doma jakožto prvorodička? Neměla jsi strach z neznámého?

Pro mě to byl proces, tedy na začátku, když jsem se rozhodovala, jsem měla jasně popsané věci, kterých se bojím, ale postupem času jsem si každou z nich do hloubky prostudovala, pochopila jak to celé funguje a strach mě zcela opustil. Bylo pro mě velmi důležité, abychom z toho oba, já i miminko, měli krásný zážitek a aby nám to nikdo nenarušoval. Já se bála skončit v porodnici. Cizí lidé, neosobní prostředí, nutnost střežit, zda mi někdo nejde udělat něco, co by zbytečně narušovalo přirozený průběh porodu.. Líbí se mi přirovnání porodu k milování. Těžko proběhne v pohodě, pokud do něj bude neustále zasahováno a pokud nebude navozena ta správná atmosféra.

Mnoho lidí namítá, jak lze mít přirozený porod i v porodnici, jen s porodní asistentkou, lékař tam být nemusí atd. a já namítám, že si nerozumíme, protože pro mě osobně, není přirozené ležet v cizím lůžku, aby se na mě chodila cizí paní ptát, jak jsme pokročili…pro mě může být jakákoliv místnost krásně zařízená, ale nebude mým domovem. Porod doma pro mě nebyl jen porod „někde v obýváku“, byl to porod „u mě doma“, sprchovat se ve své sprše, zapálit své vonné svíčky, uvařit si svůj oblíbený čaj, lehnout si do naší postele – v tomhle prostředí nemohu ani pomyslet na strach. A takový pocit klidu a bezpečí mě osobně nikdo nikde jinde nezajistí.

 

Myslíš si, že je skutečně tak moc důležité nemít u porodu strach?

Myslím, že je to jedna z nejdůležitějších věcí. Strach velmi silně ovlivňuje celý jeho průběh. A z vlastní zkušenosti mohu říct, že to, čeho se bojíme si obvykle „přivoláme“. Je tedy dobré si své strachy uvědomit a zpracovat, než žena začne rodit. Většinou totiž přijde na to, že čeho se bojí, není až tak nebezpečné a často to není ani reálné. Myslím u zdravé rodičky.

 

Jak jsi se na domácí porod připravovala?

Přečetla jsem všechny příběhy na stránkách www.pribehyproivanu.cz, Hovory s porodní bábou, následoval Hypnoporod, předporodní kurz s porodní asistentkou v místě bydliště, příprava s dulou, která nás měla u porodu doprovázet a také stovky odborných článků, studií a příběhů žen rodících doma. Hovořila jsem se ženami, co doma rodily a hledala v medicínských skriptech některé konkrétní věci, které mne zajímaly. Pobavilo mě, když mi moje lékařka řekla, že ženy co chtějí rodit doma, toho ví o porodu často více než někteří lékaři.

 

Z rodinného alba Jany Nix

 

Jaký tvůj porod byl?

Byl úžasný. Naprosto dokonalý, velmi intimní zážitek, který nás silně propojil jako rodinu. Trval vcelku 52 hodin, z toho asi 24 běžel na plno. Nikde v porodnici by mě takhle dlouho rodit nenechali, chtěli by urychlovat, to je téměř pravidlem. Jenže každý porod má své tempo. Jsem ráda, že jsem měla doma svůj klid a čas. Bylo to velmi náročné, ale o nic míň dokonalé. Měla jsem doma dulu, která mi velmi pomáhala vše zvládnout a obrovsky mě psychicky podpořila, samozřejmě tam byl můj muž, který mi byl psychickou i fyzickou oporou snad ve všech polohách, které jsem si usmyslela a byla tam moje skvělá maminka, která se o nás všechny dokonale starala, vařila a ve chvílích odpočinku pletla miminku kalhotky. Mám opravdu nádherné vzpomínky. Zanechalo mě to velmi silnou a kompetentní. Ono když zjistíš, nakolik jsi schopná podat takový výkon a navíc jak úžasně klidné a usměvavé dítě ti to přinese, mám pocit, že jen blázen by na sebe nebyl hrdý.

 

Rodit dva dny, to je opravdu dlouho. Nevzdávala jsi to v průběhu porodu? Neměla jsi pocit, že je něco špatně? Neměla jsi chuť přesunout se do porodnice?

Porod byl sice dlouhý a byla jsem hodně unavená, ale probíhal v pořádku. Špatný pocit ani myšlenky na přesouvání se do porodnice jsem neměla. Vše bylo bez problémů, jen jsem se prostě dlouho otevírala. Miminko bylo krásné, zdravé, čilé a já si po porodu dvě hodinky zdřímla a pak jsem byla čilá jak rybka.

 

Je milé, že s tebou byla maminka. Generace našich rodičů obvykle domácím porodům moc nefandí. Nikdy ti tvé rozhodnutí nerozmlouvala?

Nikdy. Byla sice chvíli trošku nervózní, zda budeme s miminkem v pořádku, ale moje máma je kouzelná osoba, která nic nesoudí dokud o tom neví víc, takže začala číst o problematice a až poté jsme si o tom hlouběji promluvily. Věřila v mé samostatné rozhodnutí a tak to bylo i u porodu. Bylo moc hezké ji tam mít.

 

Jak se na tvé rozhodnutí rodit doma díval tvůj muž? A jak vnímal samotný porod?

Když jsem mu své rozhodnutí sdělila poprvé, byl proti. Dohodli jsme se, že mi názor sdělí, až bude mít o problematice informace a on četl, ptal se, studoval a pak přišel s tím, že mi rozumí a podpoří mne. U porodu byl úžasnou oporou a byl z něj nadšený. Dnes je velmi hrdý na to, že se náš syn narodil doma a on mohl být nejen u toho, ale byl aktivně zapojený a moc mi pomáhal.

Děkuji za rozhovor.

 

 

Jana Nix pochází z Albrechtic u Krnova, ale již 10 let žije v Ostravě. Má tříměsíčního syna Alexandra. Studovala Sociální práci se zdravotnickým profilem na OU. Má slabost pro velké psy, ráda zpívá, čte. Ve volných chvílí působí jako kadeřnice.

Autor: Karla Miková | úterý 29.9.2015 19:00 | karma článku: 22,09 | přečteno: 3583x
  • Další články autora

Karla Miková

Rodičové, vydechněte! Učitelé, prosím zvolněte!

Mnozí rodiče jsou díky přesunu výuky ze škol do domácností již nyní na pokraji sil. Někteří plně suplují činnost učitele namísto aby byli pouze pomocníky při výuce. I v době pandemie však platí, že domácí úkoly jsou dobrovolné,

24.3.2020 v 20:03 | Karma: 40,32 | Přečteno: 7702x | Diskuse| Osobní

Karla Miková

Divoké děti v českých školách – co je tady špatně?

Děti s ADHD bývají trnem v oku mnohých učitelů, ale mnohdy i spolužáků a jejich rodičů. "Háďata" ve vyučování často narušují výuku, takže se ostatní děti nemohou soustředit. Mohou se vztekat, mít afekty, zablokovat se a

2.12.2019 v 19:12 | Karma: 32,22 | Přečteno: 8270x | Diskuse| Společnost

Karla Miková

„Cítím se jako cestovatel, který je zavřený doma.“ Poznejte svět očima ADHD dětí.

Okolím jsou často vnímány jako divoké, nevychované, drzé. Děti s diagnózou ADHD. Jak vnímají tyto děti svět a jak prožívají samy sebe? Vyzpovídala jsem několik z nich.

24.3.2019 v 9:03 | Karma: 24,68 | Přečteno: 1472x | Diskuse| Osobní

Karla Miková

Ádéhádě – nevychovaný fracek nebo dítě s poruchou?

ADHD je i v dnešní moderní době s perfektní dostupností informací předmětem mnoha mýtů. Stále slýchávám názor, že je dítě prostě jen nevychované a že ADHD je vymyšlená diagnóza. Někteří radí dítě pořádně seřezat, protože...

10.3.2019 v 17:30 | Karma: 38,08 | Přečteno: 9562x | Diskuse| Osobní

Karla Miková

Léčitel má čtyři nohy

Věřím, že některá zvířata mají dar léčit. Že nepřicházejí do našich životů náhodou. A že domácí mazlíčci si mnohdy vybírají nás, ne my je.

9.8.2017 v 9:08 | Karma: 28,22 | Přečteno: 1029x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 23
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8171x
Odmítám nekriticky přijímat vše, co je nám společností předhazováno jako normální či dokonce prospěšné. Náš svět je vzhůru nohama. Věříme lékařům více než svému vlastnímu tělu. Jíme jídlo, které nás pomalu zabíjí - ale raději zavíráme oči, abychom nemuseli jinak. Žijeme tím, co je venku, a svět uvnitř nás necháváme umírat. Slepě věříme médiím a společenskému diktátu a stáváme se ovcemi. Věříme, že pravda je to, co si myslí většina. A když je někdo jiný a smýšlí jinak, je to hned blázen. Tak tedy těší mne! Jsem jeden z nich. :-D

 

karla.mikova@seznam.cz

Seznam rubrik