Pátek 13. prosince 2019, svátek má Lucie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 13. prosince 2019 Lucie

Divoké děti v českých školách – co je tady špatně?

2. 12. 2019 19:12:02
Děti s ADHD bývají trnem v oku mnohých učitelů, ale mnohdy i spolužáků a jejich rodičů. "Háďata" ve vyučování často narušují výuku, takže se ostatní děti nemohou soustředit. Mohou se vztekat, mít afekty, zablokovat se a

odmítat pokračovat v práci. Z pohledu laika, který se neptá a nezajímá, a z pohledu té části veřejnosti, která zastává stávající školský systém, může takové dítě opravdu vypadat jako líné, vzpurné, nevychované. Pravda však nikdy neleží na povrchu.

České školství zaspalo dobu

Podstata českého školství je stejná od dob jejího založení, tedy od dob Marie Terezie. Sedět na zadnici, moc nevyčnívat, neprojevovat se, příliš se neptat. Systém školství je ubíjející, proti lidské přirozenosti. Normální je být zvědavý, ptát se, pohybovat se, myslet kriticky, učit se to, co je použitelné pro život. České děti jsou nuceny přijímat z velké části informace, které nikdy v životě nepoužijí – ale běda, jestliže na to samy upozorní! Soustředit se a učit něco, co v budoucnu vůbec nepoužijeme, je demotivační. Děti přicházeji o chuť učit se, která je ale vrozená. Vůbec největší šíleností v českém školství je pro mne pasivní příjem informací. U normálního člověka pozornost po 20 minutách přijímání pasivního výkladu klesá. My po dětech chceme, aby se soustředily a neztrácely zájem ani po x hodinách výuky denně. Jistě, jsou tu děti, které s pasivním příjmem informací nemají problém. Mají jej raději než aktivní vyhledávání informací. Otázkou je, který přístup se jim pro život bude hodit víc.

Pokud je systém školství pro běžné děti nepřirozený, ubíjející, pro děti s ADHD je mnohdy doslova mučením. Jde totiž proti jejich nastavení. (O projevech ADHD jsem již psala v článku zde ►) Někdo by mohl namítnout, že kvůli dětem s ADHD se přece nemůže měnit celý systém vzdělávání. Podstatné je ovšem to, že základní změny, které dítě s ADHD ve škole potřebuje, jsou ty, které by prospěly všem dětem. O jaké konkrétně jde?

Dítě s ADHD potřebuje akci a motivaci – "normální" děti také

Jak už jsem psala výše, výuka je postavena z větší části na pasivním příjmu informací. Přitom je prokázáno a osvícenými pedagogy na vlastní kůži vyzkoušeno, že aktivizační forma výuky zvyšuje zájem dětí a chuť se vzdělávat. Děti, které mohou informace samy hledat a objevovat, které mohou diskutovat a otevřeně se ptát, se do života naučí mnohem více než ty, které informace jen pasivně přejímají. Navíc to, co člověka zajímá, a to, na co přijde sám, je v paměti také lépe uloženo. Aby učitel vzbudil v dětech zájem, měl by do výuky zahrnout také fakt, že žijeme v 21. století, a nebát se při výuce využít moderní technologie, aktuální trendy a soudobá témata. Milým bonusem navíc pak bývá fakt, že při takové formě výuky dříve nebo později obvykle odpadá potřeba restrikce ve formě napomínání, výstrah, poznámek a podobně.

Že to takto nejde? Ale jistěže jde. Důkazem jsou ti, kteří již takto učí: https://video.aktualne.cz/dvtv/zrusil-poznamky-i-tresty-ucitel-ma-vychovavat-deti-jen-vedu/r~65658ec6d8d511e9858fac1f6b220ee8/

Dítě s ADHD potřebuje navazovat vztahy a důvěru s žáky i učiteli – "normální" děti také

České školství ještě stále funguje na principu restrikce – uplatnění moci. Restrikce ale vyvolává pocit bezpráví a to zase frustraci, která může vést i k agresi. Mám pocit, že učitelé se bojí s dětmi navázat bližší vztah, protože se domnívají, že u nich pak nebudou mít autoritu a děti si budou dělat, co chtějí. Být laskavý však neznamená přestat být pevný, vnitřní hranice jsou vždy důležité. Je-li ve vztahu mezi učitelem a žákem nejen pevný přístup, ale i upřímnost a důvěra, dítě to vycítí a jednoduše nechce někoho, kdo mu věří a přijímá ho jaký je, zklamat.

Partnerský přístup k dětem je v českém školství teprve v plenkách. Kdybychom měli odvahu nechat se inspirovat, můžeme se podívat např. na školství ve Finsku. Žáci tamních škol totiž patří mezi nejchytřejší a nejspokojenější žáky na světě. Jak je to možné, když mají jedno z nejkratších vyučování na světě, minimum úkolů a až půlhodinové přestávky? Klíčovým heslem finského školství je totiž well-beying, tedy vytvářet podmínky, díky kterým se žáci cítí dobře. Systém výuky je zde postaven na důvěře, respektu a diskuzi. Zajímá-li vás více, čtěte zde: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/finske-skolstvi-patri-k-nejlepsim-zde-jsou-jeho-vychytavky/r~62801878814311e9819e0cc47ab5f122/v~sl:16a7d313773031093b7695ac06f76af4/

Dítě s ADHD potřebuje smysluplnost – "normální" děti také

Děti nejsou hloupé. Vnímají, kolik zbytečností se učí. K čemu jim bude znát podrobné složení buněk, pokud zrovna nechtějí být biology? Kolikrát v životě použijí chemické vzorce kyselin, znalosti panovníků Egypta, rozpoznávání nerostů? Podle ředitele Smíchovské střední průmyslové školy Radka Sáblíka si většina žáků tři roky poté, co vyjdou školu, pamatuje pouhých 2 - 15% učiva. Platí totiž, že čím více informací, tím méně si jich dlouhodobě pamatujeme.

Škola má své žáky připravit na život, dát jim znalosti, které jim pomohou v životě uspět. Kdyby tomu tak ale skutečně bylo, zahrnula by do své výuky např. finanční gramotnost, emoční inteligenci, péče o tělo a psychiku, kritické myšlení a podobně. Obsah současného učiva by byl výrazně zkrácen.

Líbí se mi, že v Německu trvá základní škola 4 roky a pak, podle nadání dítěte, pokračuje dítě na Hauptschule, Realschule nebo na Gymnázium. Dítě, u kterého je tedy jasné, že není studijní typ a s největší pravděpodobností se bude v budoucnu živit rukama, ne hlavou, není zatěžováno zbytečnými a pro něj příliš náročnými informacemi.

Kde je tedy jádro pudla?

Pro dítě s ADHD jsou typické výkyvy pozornosti, nesoustředěnost, impulzivita, hyperaktivita, snížená vnitřní motivace. Jeden z největších trestů pro takové dítě je sedět. Pokud ádéhádě nemá možnost svůj vnitřní neklid ventilovat pohybem, ventiluje jej obvykle mluvením, děláním nevhodných činností, vykřikováním, zkrátka vším, co je v očích pedagoga „zlobením“. Aktivní forma výuky by riziko vzniku přetlaku eliminovala, motivace by sloužila k delšímu udržení pozornosti. Také potřeba projevit se by byla díky aktivizačním metodám výuky naplněna. Důvěra a partnerský přístup by dával dítěti pozitivní zpětnou vazbu a motivaci zlepšovat se.

Jádro problémů s dětmi s ADHD v českých školách je podle mne především v samotném systému vzdělávání, který zoufale potřebuje změnu.

Podle nového plánu vzdělávání Strategie 2030+, který předložilo nedávno Ministerstvo školství spolu s dalšími autory, by se výuka v nejbližších letech měla zefektivnit, zmodernizovat, měl by se výrazně zkrátit obsah učiva, dbát na pochopení namísto odříkání učiva, mělo by se posilovat vnitřní motivaci žáků, posilovat jejich komunikační dovednosti, dát dětem důvěru, ale vyžadovat také přijetí jejich zodpovědnosti. O tom, zda tyto výzvy zůstanou pouze na papíře nebo budou uvedeny do praxe, však nakonec rozhodnou ředitelé škol a učitelé. Je ale i na nás, rodičích, zda se spokojíme s málem, anebo budeme reflektovat potřebu změny a svými požadavky a přáními budeme školy ke změnám podněcovat.

Autor: Karla Miková | pondělí 2.12.2019 19:12 | karma článku: 31.42 | přečteno: 7801x

Další články blogera

Karla Miková

„Cítím se jako cestovatel, který je zavřený doma.“ Poznejte svět očima ADHD dětí.

Okolím jsou často vnímány jako divoké, nevychované, drzé. Děti s diagnózou ADHD. Jak vnímají tyto děti svět a jak prožívají samy sebe? Vyzpovídala jsem několik z nich.

24.3.2019 v 9:03 | Karma článku: 23.92 | Přečteno: 1254 | Diskuse

Karla Miková

Ádéhádě – nevychovaný fracek nebo dítě s poruchou?

ADHD je i v dnešní moderní době s perfektní dostupností informací předmětem mnoha mýtů. Stále slýchávám názor, že je dítě prostě jen nevychované a že ADHD je vymyšlená diagnóza. Někteří radí dítě pořádně seřezat, protože...

10.3.2019 v 17:30 | Karma článku: 37.91 | Přečteno: 9163 | Diskuse

Karla Miková

Léčitel má čtyři nohy

Věřím, že některá zvířata mají dar léčit. Že nepřicházejí do našich životů náhodou. A že domácí mazlíčci si mnohdy vybírají nás, ne my je.

9.8.2017 v 9:08 | Karma článku: 28.10 | Přečteno: 958 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Hana Rebeka Šiander

Jak hluboko ještě ODS klesne?

Pokud by se v listopadu 2019 konaly volby do sněmovny, ODS by získala 10,6 %. Proč tak málo, ptám se? ODS chybí silný lídr, výrazné osobnosti a neumí prodat pravicový program. Ale vulgární starosta Řeporyjí Pavel Novotný nevadí.

13.12.2019 v 0:04 | Karma článku: 15.78 | Přečteno: 211 | Diskuse

Irena Fuchsová

Jak to mám s chlapy

Nejradši bych napsala „s chlapama“, ale to by nebylo mluvnicky správné. Škoda. Vyznělo by to víc... Chlapsky? Ano. Chlapsky!

12.12.2019 v 22:18 | Karma článku: 11.16 | Přečteno: 214 | Diskuse

Jan Paroubek

Lidové noviny do každé rodiny. Platí to ještě?

Vy, čtenáři tohoto výjimečného deníku odpověď znáte, ale co ti ostatní? Prozradíte jim pravdu? Lidové noviny jsou prezentovány jako „Noviny osobností. Noviny, jak mají být“ Je to tak právem?

12.12.2019 v 16:18 | Karma článku: 7.01 | Přečteno: 278 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Odvolací slyšení Naamy: Odloženo

Všichni, kdo sledují kauzu v Rusku vězněné Izraelky Naamy Issacharové (za necelých 10 gramů konopí 7 a půl roku vězení) byli 12/12 od rána jako na trní. Po 13. hodině SEČ se objevila první zpráva.

12.12.2019 v 14:10 | Karma článku: 8.76 | Přečteno: 138 | Diskuse

Antonín Novák

Nulová tolerance kyberšikany v diskuzích

Rozmohl se nám tady takový nešvar. A tím jest argumentum ad hominem, jehož autoři tapetují se snahou znechutit autora blogu k psaní dalších textů a diskutujícím věcně diskutovat. Proto jsem tomu vyhlásil nulovou toleranci.

12.12.2019 v 14:08 | Karma článku: 26.87 | Přečteno: 878 | Diskuse
Počet článků 23 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 7432

Odmítám nekriticky přijímat vše, co je nám společností předhazováno jako normální či dokonce prospěšné. Náš svět je vzhůru nohama. Věříme lékařům více než svému vlastnímu tělu. Jíme jídlo, které nás pomalu zabíjí - ale raději zavíráme oči, abychom nemuseli jinak. Žijeme tím, co je venku, a svět uvnitř nás necháváme umírat. Slepě věříme médiím a společenskému diktátu a stáváme se ovcemi. Věříme, že pravda je to, co si myslí většina. A když je někdo jiný a smýšlí jinak, je to hned blázen. Tak tedy těší mne! Jsem jeden z nich. :-D

 

karla.mikova@seznam.cz

Najdete na iDNES.cz