Pátek 13. prosince 2019, svátek má Lucie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 13. prosince 2019 Lucie
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M93a59r48t54i58n 88R87ý25d52l 2549167603947

Mno, mám dva synovce, jednomu je 10 a druhému 3. Starší měl diagnostikované ADHD a mladší ho má také. Můj názor: za nás žádné ADHD nebylo, nebo se neumělo diagnostikovat a byli jsme živí a zlobiví kluci (nevím jak na tom jsou holky), dostali jsme výprask nebo zaracha a bylo. Nyní je každé druhé dítě s ADHD a připadá mi to jako výmluva rodičů, kteří neumějí děti vézt k plnění daných úkolů, jsou nedůslední a dopouštějí se dalších chyb výchovy rodičů. Já říkám, že to co nenaučíš dítě do 3 let, tak už to půjde těžko. Děti dnes nezdraví, nepoděkují, nepoprosí, berou vše jako samozřejmost a rodiče, aby měly pokoj, tak rezignují. To je dle mého ADHD - a psychologové si vytvořili skvělý zdroj příjmu. Zajímavé, že starší synovec začal chodit do stájí, kydá hnůj, stará se o koně a najednou nepotřebuje psychologa a po ADHD se taky zaprášilo.

+17/−1
doporučit
3.12.2019 12:41

I93r53e97n22a 96K85r65o76u70p69o80v11á 4470573437242

Problém s dětmi s ADHD ve škole je ten, že takové děti do běžné školy prostě nepatří. Patří do školy, kde je učí speciální pedagogové, kde je interval mezi učením a odpočinkem přizpůsoben jejich potřebám, kde je ve třídě takový počet žáků, který lze zvládnout. Nikde není napsáno, že žák s ADHD nemůže zvládnout veškeré učivo a úspěšně studovat (naopak, vysoké procento dětí s ADHD jsou velmi inteligentní), ale má prostě speciální potřeby, o častém výskytu přidružených problémů (různé "dys", poruchy autistického spektra, deprese, agresivita) ani nemluvě. Prostě nepatří mezi normální děti, protože je ruší, obtěžují a často i ohrožují - a hotovo. Není mi jasné, jaký smysl má za každou cenu docílit toho, aby dítě s postižením, poruchou nebo závažým problémem za každou cenu (a často s nevalným úspěchem) absolvovalo běžnou základní školu, když na speciální by mohlo získat v každém směru mnohem více a navíc by odpadlo obtěžování, narušování výuky a zdržování normálních žáků, kteří následkem přizpůsobování tempa, také často nedosahují takových výsledků, jakých by mohli.

Mimochodem nechápu, proč autorka blogu (a nejen ona, zdá se mi) operuje s pojmem "normální", jako by to bylo něco opovrženíhodného nebo dokonce nežádoucího. Nevím co je špatného na dítěti, které je přiměřeně ukázněné, schopné se soustředit a přimět se plnit i úkoly, které ho třeba zrovna nebaví.

Škola není a nemá být zábavní park, je to příprava na reálný život a povolání a musí žáka vybavit základní sumou znalostí a schopností, aby v životě obstál. Škola není a nemá být zábavní park. Představa, že existuje systém, který vše potřebné (včetně sebekázně a schopnosti dotáhnout práci do konce) naučí dítě jaksi mimochodem, aniž by si to uvědomovalo a aniž by se muselo přemáhat a namáhat, je nesmysl. Dítěti (ostaně i dospělému) leze samo do hlavy to, co ho baví a kčemu má nadání, v ostatních oborech se prostě musí namáhat a přemáhat, má-li nabýt potřebných znalostí.

+11/0
doporučit
3.12.2019 10:27

J56a33r22m27i96l38a 12V65a87v52r21o37c53h80o40v84á 8658715876930

Do školy jsem začala chodit v roce 1954, je to už dávno, ale je zajímavé, že tehdy snad vůbec žádné děti s takovou diagnózou se v naší škole nevyskytovaly; byly jen množiny dětí, které se prolínaly: pilné a nepilné, chytré a nechytré, hodné a zlobivé, vše v různých stupních a kombinacích. Ve třídě jen jeden vyučující, sám na něco kolem třiceti dětí, a kupodivu, zvládal to vyučující i všechny děti se něco naučily.

Dnes je žáků ve třídě v průměru patnáct ( u nás v obci), nejméně jeden asistent a děti, které se zde rády chovají podobně, jako opice v pralese. Vzdělávání ustupuje do pozadí, podstatné je udržet jakýs-takýs pořádek, aby se nikomu nic nestalo. Vyučující se těší do důchodu nebo odcházejí pracovat do klidnějších zaměstnání. Moc smutné!

+9/−1
doporučit
3.12.2019 10:47

P66a61v26e21l 67V19ě33t88r67o52v20e40c 6536118942301

"My po dětech chceme, aby se soustředili a neztráceli zájem ani po x hodinách výuky denně." Zdroj: https://karlamikova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=736809

Je zvláštní, že poučují lidé, kteří nezvládají ani český pravopis. Asi paní blogerku tato zbytečnost nebavila.

+8/−1
doporučit
3.12.2019 12:40
Foto

M92a43r96i65e 50T41o34m53š74í38č32k88o39v94á 4457755686486

Já když chodila do školy, bylo nás 32 žáků v áčku 31 v béčku. V té době nebyly zvláštní školy, ale také nebylo rozmazlených dětí, tedy dnes se říká nemocných, mající ADHD a byly děti chytré, průměrné a hloupé, žádné skupiny dis.

Kdo zlobil jednu chytnul ve škole, další doma, když přišel s poznámkoui, když byl drzý příště, situace se opakovala, učitelé byli vytrvalí a to by nebylo, aby se chování nezlepšilo. Když však nebylo pomoci, čekala polepšovna, tam už si poradili.

Co se učení týkalo, nebyly žádné pardony, nestačíš, nebo to flákáš, zopakuješ si třídu. Tak se stávalo, že k nám v šestce přistoupil patnáctiletý žák, který v ní také dokončil školní docházku.

Neumím si představit, že by dnes měli učitelé tolik žáků ve třídě a poradili si tak dobře, jako ti naši a to tehdy za mizerný peníz.

Měli však jednu velkou výhodu, rodiče jim nepodrývali autoritu, nepsali na ně hlášení, že špatně učí, že na dítěti sedí, ale spolupracovali, tělesné tresty schvalovali, doma ještě přidali a já si myslím, že díky tomu má naše generace zdravé jádro.:-);-)

+7/−1
doporučit
3.12.2019 19:18
Foto

P57e93t17r 10K58a87d14l23e97c 1440423797828

Vždycky, když čtu článek s tématikou školství, především pak článek s podobným zaměřením (aneb jak je to špatně a jak by se to mělo dělat, aby to bylo dobře), nemůžu si pomoct a vždycky nejprve přemýšlím nad tím, zda jeho autor sám učí nebo ne. Pomůžete mi to vyřešit? :-)

+4/0
doporučit
3.12.2019 10:55
Foto

J52i85ř19í 90K32a73r32b52a34n 8374722460397

Děti jsou pořád stejné, to my dospělí jsme se změnili. Děti jsou jen naším obrazem ...

+4/0
doporučit
2.12.2019 19:42

V85a43c59l71a17v 44P70e15r53o10u23t91k83a 6198607374421

Víte místo Strategie 2030 a plků z Ministerstva školství by bylo fajn zařídit,aby třídy měly maximálně 20-25 dětí.

+3/0
doporučit
4.12.2019 0:34

D89á21š93a 54S79t12á29r14k23o12v46á 5941320668

ADHD, dis-poruchy a poruchy pozornosti jsem poznala na vlastní kůži jako matka a novodobě zažívám i jako učitelka ZŠ. Na rozdíl od spousty lidí (jak už jsem Vám, Karlo, napsala pod některým z Vašich minulých blogů), já vím, že tyto poruchy poruchami jsou, že jsou závažné a že je třeba s nimi pracovat. Potud s Vámi souzním. V čem s Vámi ovšem nesouzním je, že je závada v učitelích či v systému. Učila jsem totiž i dospělé nositele těchto poruch, tedy ty, kteří prošli systémem předtím, než byly tyto poznány, popsány, uznány, léčeny. Ty, jimž nijak nebylo ustupováno ani ulevováno, ba často naopak. A věřte, že je mezi nimi spousta takových, kteří vystudovali univerzity a jsou odborníky ve svých oborech.

Já jsem přesvědčena, že nejpodstatnější na celé věci je, aby spolu spolupracovali dítě, rodiče a učitelé. Pokud (ne všichni, ale mnozí) rodiče věří, že škola je tu od toho, aby (za ně a místo nich) dítě vychovala a současně mu ustupovala a pouze opakují dítěti něco jako "oni Ti musí poskytnou úlevy, musí pro tebe udělat to či ono" a pokud neuznají, že jediná funkční cesta je důslednost, přísnost a soudnost, pak se nikdy nedomluvíme. S rodiči dětí, které učím, jsem v písemném kontaktu a věřte, že je setsakramentsky znát, kde "to funguje" a kde nikoliv. Přitom šanci (=přístup na bakaláře a možnost i osobní komunikace se školou) mají všichni stejnou.

Jeden produkt mé důsledné výchovy a spolupráce s učiteli, můj nejstarší syn, bude příští rok promovat na lékařské fakultě, druhému produktu, dcerce, jdu za týden na promoci bakalářskou (FF UK) a věřím, že napřesrok na tu magisterskou.

Takže ono to jde, jen se musí chtít a hrát s kartami, které mi osud nadělil, a nepo se z toho.

+3/0
doporučit
3.12.2019 19:49

V43á63c29l11a69v 63Z36e37l97i19n77k97a 2852950973472

Co je špatně? Kecy typu o zaostávání v dobách Marie Terezie a snahy rozvracet na jejich pozadí české školství, které navzdory 40 letům komunismu stále nebylo špatné. To je špatně, vážená dámo. Názory podobné těm z vašeho článku vedou ve finále k jedinému. K moderní výchově, která ovšem zhusta produkuje nepoužitelné flinky, kteří akorát umějí výborně okecávat proč to či ono nezvládli udělat.

+2/0
doporučit
4.12.2019 0:00

J63a70n 25H91a47v60r52á83n16e41k 9390679936

Podstatná část toho, co autorka popisuje, podle mě nesouvisí s žádným systémem. Že je potřeba děti motivovat, zaujmout, aktivizovat, navázat s nimi vztah, podat učivo atraktivně a smysluplně - to každý učitel ví a je jen na něm a jeho schopnostech, zda a jak se mu to podaří. Neboli, že způsob výuky je závislý na osobě vyučujícího, a ne na nějakém systému. Pokud je mi známo, náš současný systém předepisuje pouze obsah učiva (a to ještě poměrně vágně), nikoli metodu výuky - a jinak to ani nemůže fungovat, protože metody výuky je potřeba aktivně přizpůsobovat konkrétním tématům a konkrétním žákům.

Já jsem opustil ZŠ před patnácti lety, a věru nepamatuji něco jako pasivní výuku z doby Marie Terezie. Učitelé nás aktivně zapojovali do výuky, mohli jsme se ptát, snažili se nám látku vysvětlit atd. Samozřejmě ne všichni stejně. Také tyto znaky výuky slábly na druhém stupni - což mi ale připadá zcela přirozené, jelikož člověk na druhém stupni ZŠ buď a) si uvědomuje, že ty znalosti bude potřebovat minimálně k přijímačkám na slušnou SŠ, nebo b) má nějaké učení v paži a stejně ho, puberťáka, žádná trapná úča nepřesvědčí, aby se snažil.

Co se týče obsahu učiva, tam ano, tam je role "systému" významná a jistě je potřeba vést diskusi, která témata mají mít prioritu. Nemohu ale souhlasit s tím, že učit se i něco opravdu zbytečného je ztráta času. Není tomu tak, člověk takřka jakoukoli činností získává schopnosti a zkušenosti, které může aplikovat i v jiných oblastech. A zdaleka to neplatí jen o dětech - proč myslíte, že se vojáci pořád i dnes učí pořadovou přípravu? Kvůli přehlídkám to není a v reálném boji to dnes také nepoužijí, má to ale i jiné efekty, a ty jsou dnes primárním účelem.

+2/0
doporučit
3.12.2019 17:59
Foto

J42o34h19a31n43a 78U38l63r17i89c72h15o61v23á 9847754811

Já z toho článku nevnímala kritiku učitelů, ale spíš systému ( náplně učiva). Učení by mělo být podnětný a v momentě, kdy má dítě poruchu soustředění (a to přinejmenším), je při běžné výuce prosedět a navíc vnímat celou výukovou hodinu, pro dítě fakt utrpení. Ne všechny děti s poruchami učení mají tak vzdělané rodiče, aby je ve výuce posouvali dál...Krom toho, ne každé domácí zázemí je z mnoha důvodů ( subjektivních i objektivních) plně podporující a podnětné. Já jako samomatka syna s poruchou soustředění, dyslektika a dysgrafika ( byl po porodu na Apgaru 6), mám prostě někdy problém systematicky, důsledně a přísně dbát jeho školních povinností. Snažím se kontrolovat, co má mít, o škole a o tom co prožívá si s ním povídám, velmi pomalu doháníme co nestihl, ale nedělám to s plným nasazením, páč ho prostě už nejsem schopna. Po práci jsem unavená, mám domácí povinnosti a potřebuju se zachovat tak nějak při vědomí a ne se dorazit soubojem se synem, že je něčeho hodně, a ničit si vzájemné chvíle doma... Jsem v celkem úzkém kontaktu s třídní, přesto někdy prostě nestíhám. Chodí proto na doučování ( díky za to) a když mohu, učíme se. Moje dítě je ze školy nešťastný a nemyslím, že to výrazně ovlivním tím, že se obětuji na oltář maximální spolupráce se školou za cenu vyhrocených scén, přesvědčování a nucení k výkonu, který se očekává. Jsem proto snad horší máma, že moje dítě nepůjde na vysokou, nebo na střední, ale budu hledat obor, kde by bylo spokojené a dělalo, co ho baví? Mám ho stresovat už od dětství, že jede na výkon, protože když se bude dobře učit, bude mít dobrý plat a bude na společenském žebříčku výš, než ti druzí? Pokud je mu shůry dáno, dozraje a školu si případně dodělá. Ono je jednoduchý říct - ten je hloupej, ten je chytrej....Vnitřně cítím, že mi spíš zajímá - ten je šťastnej, ten je nešťastnej, a to obecně. Ten je lidskej, a ten sobeckej atd...Ve spojení se synem pak ještě línej x snaživej, to vnímám jako důležitý.

+1/0
doporučit
4.12.2019 10:37

M26i33l15a74n 47L74i79b40a29l 5827201455946

Například, když nebude vědět z ceho, a že vůbec, jsou nějaké buňky, snadněji uvěří v nějakou jahodovou nestvůru, která ovládá svět.

+1/0
doporučit
3.12.2019 21:46
Foto

L38e33n68k42a 64C83i68z76k52o26v69a 8822559809513

Deti se uci vedomosti, ktere nikdy nebudou potrebovat. Na toto tema jsem se svymi studenty mela nejednu diskusi, ale vetsina z nich dokaze pochopit a akceptovat, ze nikdo z nas nevi, co pozdeji bude doopravdy potrebovat a ze doba skolni dochazky je nejvhodnejsi prilezitost tech znalosti nasbirat co nejvice. Jde take nejen o konkretni znalosti, ale treba i o obecne vzdelani (kdo ze ctenaru v zivote opravdu potreboval vedet, kdy byla napr. 2. svetova valka? kde lezi Australie? pri trose snahy si ctenar snadno doplni mnoho otazek, na nez odpoved nikdy doopravdy nepotreboval, ale patrne by se pozastavil nad urovni cloveka, ktery by je neznal...)

Ucila jsem na skolach v Cechach, Nemecku a Nizozemsku, od ZS az po univerzitu. Momentalne bydlim v NL a v okruhu znamych mam mnoho cizincu z celeho sveta. Pisete, ze se Vam libi nemecky skolsky system - zvenku mozna vypada zajimave, ale mnoho Nemcu je z nej nestastnych - v Nemecku totiz mmj. nemate na vyber, do ktere skoly dite pujde, vse je ciste spadove. Pokud na Vas takto vyjde napr. skola, kde pres 3/4 deti nemluvi nemecky (a takovych je cim dal vic), tak se Vase dite v takove skole mnoho nenauci, nebot tempo se ridi nejpomalejsimi.

Finsko byva davano za priklad, ale za tim stoji pres 50 let prace na vnimani vzdelani spolecnosti. Po dlouhem usili dospeli do stavu, kdy vetsina spolecnosti vnima dobre vzdelani jako absolutni prioritu, z toho vyplyva vztah deti k uceni, deti i rodicu k ucitelum, ucitelu k vlastni profesi atd. Krome toho, legenda o nejlepsim skolstvi ve Finsku vznikla diky 1. mistu ve studii PISA 2000. Od te doby se ale Finsko na zebricku uz jen propada. "The story from Finland backs up the increasing amount of evidence, which suggests that pupil-led methods, and less structured school environments in general, are harmful for cognitive achievement." [https://bigthink.com/politics-current-affairs/finland-education-system-criticisms] Naopak stoupaji asijske zeme, kde skolstvi je mnohem prisnejsi nez to ceske.

+1/0
doporučit
3.12.2019 20:38

Z85o84r46k67a 17B34a24r16t61o28ň93o58v38á 9905239955

Podle mne hodně záleží na přístupu rodičů. Můj vnuk má spolužáka s ADHD. Chlapec napadá ostatní děti, škrtí je, tluče. Učitelce, která ho napomene, vulgárně nadává. Rodiče? Matka odešla, "vychovává" ho otec. Kontakt se školou? Ani náhodou. Tak jak si má takové dítě najít kamarády, když se ho bojí i starší děti.

+1/0
doporučit
3.12.2019 14:51

J27a28n 22P60a49v46e29l 8573102178146

Lidé jako Vy mluví hodně o dětech.

Jak Vaše strategie vychází finančně?

+1/0
doporučit
3.12.2019 9:38

J73a17n44e90k 90W93a37g53n44e45r 7529379704248

Píšete, že se vám líbí volba zaměření v Německu. Ale připravovaná Strategie2030+ chce pravý opak, tedy jednotnou školu až do 15 let.

+1/0
doporučit
2.12.2019 22:01
Foto

F27r16a23n70t35i39š85e38k 30K51š64í42r 2299126485

Tyto nemoci jsou uměle vytvořeným problémem. Je to násilný přístup k dětem, které se díky svému temperamentu nechtějí nechat zavírat do vězení, kterým říkáme školy.

+1/−1
doporučit
2.12.2019 20:25

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz